De Avonturen van Yosta en Victor in diep donker Afrika

Kaapstad

Lieve mensen,

Zondagavond 11-11 kwamen we rond 22.00 aan. We verblijven op Long street. Een lange straat (it's in the name!) in het hart van Kaapstad. In en rondom vindt je veel winkels, restaurants, bars, clubs, hippe mensen en toeristen. Het was eerst even wennen om in die drukte te zijn, maar nu vinden we het geweldig. We slapen in ‘Cat and Moose Backpackers' aan het einde van Long street. Een schitterend koloniaal pand met een rustige binnenplaats en relaxte mensen. We zijn erg blij met dit hostel, want alle andere verblijven op Long street zijn halve nachtclubs.

Helaas is hier het internet vrij prijzig en koop je het per mb. Vandaar dat we bij het vorige verhaal geen foto's hebben upgeload. Dit doen wij als we weer in Nederland zijn.

Maandag hebben we een korte stadswandeling gemaakt. Kaapstad is zoals we al verwacht hadden heel westers. Voorzover is het een mooie en bruisende stad. In Longstreet zijn allemaal koloniale panden dat maakt het straatbeeld prachtig en we kijken onze ogen uit als we op een terrasje zitten. Er lopen de raarste en hipste mensen rond. Korte broekjes met kisten eronder en dan een bolhoed. Gesteild alternatief. Het nieuw Parijs/New York!

De volgende dag hebben we Lion's head beklomen 640m. Wij hebben gekozen om deze te beklimmen ipv de Tafelberg (1085m) want dan heb je uitzicht over Kaapstad met de Tafelberg. De klim was opzich goed te doen, alleen hadden wij niet de juiste kleding gekozen. Ik had een broek aan waar mijn kruis laag bij hangt, niet erg handig als je je been hoog moet optillen. En Victor gewoon een spijkerbroek en zijn gladde gympen! De zon liet zich goed zien, dus Victor zijn broek werd steeds stroever. Maar het uitzicht maakte het allemaal waard!

Donderdag hebben we een wijntour gedaan. We werden om 8.30 opgepikt en om 9.30 kregen we ons eerste wijntje al. Zuid-Afrika is het 7de grootste land wat wijn produceerd en exporteerd. In het totaal hebben we 5 wijnboeren bezocht in 'The wine lands' (een regio). Stellenbosch is een van de plaatsen in deze regio en heeft al meer dan 500 wijnboeren, daarvan zijn er 150 geopened voor publiek. Wij bezochten er daar maar 1 van. De andere 4 wijnboeren die we bezochten lagen verspreid over de regio. Sommige waren meer dan 300 jaar oud. In het totaal hebben we wel 30 verschillende soorten wijn geproefd witte, rode, roze, port, mousseerde wijn en brandy. Bij sommige kregen we kaas, gedroogd fruit of chocolade. Onze gids kon onze werkelijk alles over wijn vertellen, en nam je mee het smaak proces is, nou nog bezien hoeveel erg is blijven hangen;)! De laatste wijnboer verkocht de lekkerste wijn, maar wij proefde het verschil al echt niet meer!! Aan het einde van de dag waren we behoorlijk dronken, want uitspuigen daar doen ‘wijn' niet aan!

De dagen dat we niet echt iets ondernemen genieten we van het stadsleven en alle heerlijke restaurantjes waar je kunt eten. Lekker sushi, indiaans, afrikaans en heel westers. Een cocktail in de 27 graden zon en vooral veel relaxen.

Zaterdag hadden we een auto gehuurd om zelf naar Kaap de goede Hoop te gaan en naar Cape point, het meest zuid-westelijke puntje in Afrika. Maar daarvoor hebben we nog hele bijzonder dieren bekeken die hier in het wild leven, namelijk pinguins. Jaaah pinguins in Zuid-Afrika. Voor veel mensen wellicht geen nieuws, ik vind het toch apart.
Iedereen kent pinguins, ze lopen grappig en ze zonnebaden op het strand. Ook een lekker leven dat van een pinguin.

We gingen eerst naar Cape point. Een grote toeristenbende. Maar ja wie had anders verwacht op een zaterdagmiddag?!! Heel bijzonder om daar geweest te zijn, maar de kermissfeer verpest het wel. Daarna naar Kaap de goede Hoop. Net zo bijzonder, net zo'n toeristenkermis!

Vandaag was onze laatste dag. Het weer was net als de rest van de week prachtig (30 graden).
Ons doel van vandaag was optimaal genieten. En dat is ook gelukt. Heerlijk gegeten (tapa's en indiaas), mojito gedronken in de bloedhete zon en nu aan het chillen op het dakterras met een zwoel avondbriesje.

Kaapstad was in een woord geweldig!! Feesten, sightseeing, terrasjes, strand en heerlijk eten. In een week hebben we redelijk wat kunnen zien maar helaas niet alles. Een mooie reden om nog eens terug te komen. Maar dit geld niet alleen voor Kaapstad maar voor heel Zuid-Afrika!!
We hebben geweldige weken gehad en prachtige ervaringen en mooie herinneringen op gedaan!

Nu helaas weer terug naar het nederlandse weer. Gelukkig komen we terug in de mooiste periode!!
Maar als alles goed gaat zitten we over een paar maanden in de Filipijnen

Bedankt voor al jullie leuke reacties.
Tot in Nederland!

Veel liefs Victor en Yosta

Hanny

Jullie bedankt voor alle mooie, leuke en avontuurlijke verhalen. Geniet nog even van het mooie weer, en dan op naar het Nederlandse klimaat, iets minder warm maar ook niet slecht.

Tot dinsdagmiddag, liefs Hanny

Jan

Nou ik vind dat NL weer helemaal niets. Altijd herfst met 3 weken winter, 3 weken voorjaar en 3 weken zomer, brrrr
Voor de rest is NL een super land, geniet van elke temperatuur boven de 10 C.

ellen

ik heb weer zo genoten van je verhaal josta en ik ben heel benieuwd naar de fotos wauw jullie krijgen er niet genoeg van heerlijk xx en liefs ellen